Tříselná kýla

12. 9. 2022
3 minuty čtení

Tříselná kýla je vyklenutí v oblasti třísla způsobená proniknutím měkkých tkání a někdy i útrob z dutiny břišní  ke kožnímu povrchu z důsledku oslabení břišní stěny v oblasti tříselného kanálu. Jedná se o druhou nejčastější kýlu u dospělých, představuje 80 % všech kýl. Vyskytuje se zejména u mužů, u žen je výskyt pouze ve 2 %.

Projevuje se pálivou nebo píchavou bolestí v oblasti třísla, může se objevit i nebolestivá, pouze obtěžuje vyklenováním, které se většinou daří vrátit zpět do břicha vleže na zádech. Tříselná kýla může být vrozená díky neuzavření otvoru po sestupu varlat do šourku, kdy operační řešení provádíme v dětském věku. V dospělosti vzniká na základě více mechanismů. Společné je snížení napětí svalových vláken v oblasti vnitřního tříselného prstence a nebo oslabení zadní stěny tříselného kanálu.

Příčinou je velmi často zvýšená fyzická námaha, kašel nebo zácpa. Další příčinou vzniku je nadváha, díky které se zvýší nitrobřišní tlak a dojde k vyklenutí v oblasti třísla. Dalším možným mechanismem vzniku kýly je zvětšení prostaty nebo například nádor na tlustém střevě. Vyklenutí v třísle se může postupem času zvětšit až do oblasti šourku. Rizikem tříselné kýly je její uskřinutí. Projevuje se bolestí v místě vyklenutí, které nejde vrátit zpět do dutiny břišní. Současně dochází k zástavě odchodu větrů a stolice, zvracení. Při delším trvání se přidává i teplota a začervenání kůže v oblasti kýly. Pokud není uskřinutí zavčasu řešeno operací, pak hrozí odumření uskřinuté části tuku či střeva s rizikem rozvoje otravy krve a i možného úmrtí.

Tříselnou kýlu by měl diagnostikovat chirurg na základě klinického vyšetření pohmatem se zapojením břišního lisu. Pokud není nález jednoznačný (potíže mohou být podobné jako u sportovního třísla), můžeme si pomoci ultrazvukovým vyšetřením, které je v této oblasti velmi přesnou diagnostickou metodou. Tříselná kýla sama nevymizí a neoperační léčba, jako omezování fyzických aktivit či kýlní pásy, by měly být vyhrazena pouze pro pacienty, kteří by z interních důvodů neměli absolvovat plánovanou operaci. Operační řešení probíhá buď laparoskopicky, nebo klasicky otevřenou metodou. Obě metody mají svá pozitiva a negativa a vždy je nutné oba postupy probrat s chirurgem.