Bolesti v oblasti konečníku

12. 9. 2022
2 minuty čtení

Bolesti konečníku postihují velkou část populace. Bývají velmi nepříjemné. Většinou neznamenají závažné onemocnění, nicméně mohou pořádně znepříjemnit život. Dle typu bolesti lze odhadovat příčinu obtíží.

Hemoroidy samy o sobě bolestivé nebývají. V případě, že v hemeroidu vznikne perianální žilní trombóza, pak je provázena náhlou výraznou bolestí. U konečníku lze nahmatat trombózu jako nafialovělou bolestivou bulku.

Intenzivní, ostrá a řezavá bolest většinou napovídá, že se jedná o řitní trhlinu (anální fissura). Bolest se většinou objevuje zejména při stolici a přetrvává ještě několik hodin poté.

Tupá, palčivá a pulzující bolestivost asociovaná s teplotami a zarudnutím u konečníku bývá velmi často spojená s ohraničeným ložiskem zánětu, kterému říkáme absces.  U nespecifických střevních zánětů typu Crohnovy choroby vznikají často s abscesy i konečníkové píštěle (anální fistula).

Nádory konečníku se projevují bolestí velmi zřídka. Hlavním příznakem bývá střídání zácpy a průjmu.

Pohlavně přenosné choroby se mohou také projevovat bolestí konečníku a to zejména pokud se jedná o gonokokovou infekci – kapavku.

Bolesti v oblasti konečníku nemusí být vždy způsobené morfologickými změnami. Může se jednat o funkční postižení způsobené křečemi svalů pánevního dna v okolí konečníku – proctalgia fugax.

Pacienti s nepolevující bolestí konečníku by měli být vyšetření chirurgem proktologem. Součástí vyšetření je získání informací o potížích od pacienta, vyšetření prstem (per rectum) a provedení základního proktologického vyšetření (anoskopie). Na vyšetření není třeba žádná příprava, není nutná očista střeva.